• Bi erakundeek 7 lan-ildo biltzen dituen hitzarmena sinatu dute, enpresei aholkuak ematetik Aiaraldea Planeko hainbat neurri garatzeraino

Vitoria-Gasteiz, 2024ko otsailaren 16a.  Arabako Foru Aldundiak eta Innobasquek, Berrikuntzaren Euskal Agentziak, lankidetza-hitzarmen bat sinatu dute gaur, lurraldean berrikuntza lantzeko 7 lan-ildoren bidez. Akordio horren azken helburua da ETEen lehiakortasuna eta lurraldeko eskualdeen arteko lurralde-garapen orekatua hobetzea. Helburu hori anbizio handikoa da, eta bi erakundeek partekatzen dute.

Ekonomiaren Garapen eta Berrikuntza Sailak urteak daramatza Arabako hazkunde ekonomikoa bultzatzeko eta Arabako enpresek beren lehiakortasunean, berrikuntzan eta balioa eta kalitatezko enplegua sortzeko gaitasunean aurrera egin dezaten, eta talentuarentzat erakargarriak izan daitezen. Ildo horretan, hainbat jarduera eta proiektu abian jartzen ari dira ekintzailetza, digitalizazioa, enpresa-kudeaketa berritzaile eta jasangarria, nazioartekotzea edo talentua bezalako esparruetan, besteak beste.

“Aldundia ziur dago Berrikuntza funtsezko tresna dela gure Lurraldearen etorkizunerako, eta apustu argia eginda eta sektoreko eragile onenekin bat eginda soilik berma dezakegu Arabak etorkizun bikaina izango duela. Azken urteotan egin ditugun ikerketek agerian uzten dute Arabako enpresak gero eta berritzaileagoak direla eta teknologia berriak beren gain hartzen dituztela, baina oztopo askori aurre egin behar dietela, hala nola langile espezializatuen edo denbora faltari, batez ere txikienetan “, azaldu du Saray Zarate diputatuak.

Horrek esan nahi du Arabak badituela Arabako enpresen digitalizazio- eta berrikuntza-erronken jakitun diren profesional arduratsuak. Helburu hori bat dator Europar Batasunak bultzatutako eta Euskadi osoak bere gain hartutako aldaketekin: teknologia digitala, energetiko-klimatikoa eta soziosanitarioa. “Baina oraindik gehiago egin behar dugu. Arabako Foru Aldunditik enpresen ondoan egoten jarraituko dugu, eraldaketa teknologikoko prozesuak babesten “, gaineratu du Zaratek.

Innobasquek bat egiten du ikuspegi horrekin; izan ere, hainbat ekimen garatzen ari da Plan Estrategikoan jasotako helburuekin lerrokatuta eta euskal ETEetan berrikuntza bultzatzearekin lotuta. Hori guztia Zientzia, Teknologia eta Berrikuntza Planaren eta espezializazio-estrategiaren (RIS3) diseinuaren eta hedapenaren barruan, eta euskal enpresa-sarearen lehiakortasuna hobetzeko ezagutza, esperientzia eta egiaztatutako aktiboak sortzen dituzten horietan. Innobasquek ekimen horiek hedatu nahi ditu ETEetatik gertu dauden tokiko bitarteko eragileen bidez, Euskadiko lurralde guztietan.

“Berrikuntza zeharkakoa da beti. Bertan faktore askok bat egiten dute, eta, gainera, elkarrekintzan aritzen dira. Beraz, ezin da jarduera-eremu bakar batetik bideratu. Beraz, Aldundiak eta Berrikuntzaren Euskal Agentziak akordio hau egitean egin behar izan dugun lehenengo gauza da zehaztea zein jarduera-eremutan egingo ditugun lurraldeko berrikuntza-adierazleak handitzeko gure ahalegin komunak “, azpimarratu du Leire Bilbaok, Berrikuntzaren Euskal Agentziako zuzendari nagusiak.

Helburua lortzeko, hitzarmenak barne hartzen du hainbat ekimen abian jartzea, alderdien artean eta ezartzen diren ekintzak garatzeko beharrezkoak diren gaitasunak dituzten beste eragile batzuekin lankidetzan.

Lehenengoa tokiko eragileen gaikuntza eta ahalduntzea hobetzea da, berrikuntza bultzatzearen arloan. Aldundiak eta Innobasquek behin eta berriz agertu dute tokiko eragileen zeregina indartzeko interesa, lurralde historikoko enpresa-sarera ekimenak hurbilduko dituen transmisio-uhal gisa. Horregatik, haiekin komunikazioa hobetzeko ekintzak garatzeko beharra islatzen du akordioak.

Bigarren helburua Arabako ETEen jarduera berritzailea sustatzea eta sistematizatzea da, hain zuzen ere, Berrikuntzaren Euskal Agentziak dagoeneko egiaztatuta dituen tresna eta metodologia horiei esker. Innobasquek bere profilari eta helburuei egokitutako laguntza-zerbitzua eskaintzen dio berritu nahi duen Arabako edozein erakunderi, hobetua izan den eta lanean jarraitzen duen tresnekin.

Hirugarrenik, Foru Aldundiak eta Innobasquek eragileen arteko lankidetza indartuko dute, lurraldeko erakundeak digitazioaren ahalmen eraldatzaileaz eta horrek lehiakortasunarekin eta iraunkortasunarekin duen lotura zuzenaz kontzientziatzeko.

Laugarren jarduera-eremua I+G+Brekin zerikusia duten laguntza-programa guztiak Arabako enpresen esku jartzea da, bai eskualdekoak, bai estatukoak, bai Europar Batasunekoak. Laguntza horiek funtsezko tresnak dira, bai Euskadiko ETEetan berrikuntza areagotzeko, bai euskal I+G+b nazioartekotzea bultzatzeko.

Bosgarren puntuaren ardatza talentu zientifiko-teknologikoa sortzea da, eta talentu hori erakartzea eta leial bihurtzea da euskal enpresek aurre egin behar dieten erronka larrienetako bat. Gure lan-eremua bokazio zientifiko-teknologikoak eta STEAM hezkuntza sustatzea da. 2018tik, zientzia, teknologia, ingeniaritza, arte eta matematikako trebetasunak eta gaitasunak bereganatzea lehenesten du, ikasle gazteenen artean arlo horietan bokazioak pizteko.

Seigarren jarduera-eremua I+G+Bri laguntzeko zerga-araudiaren eraginkortasuna hobetzeko proposamenak egitea da. Lantalde bat sortuko da, berariaz aztertzeko zer eragin izango duen egungo foru-araudi fiskalak berrikuntzarekin lotutako adierazleetan, eta, behar izanez gero, horiek handitzeko aldaketak proposatzeko.

Azkenik, hitzarmen honen zazpigarren puntuak Berrikuntzaren Euskal Agentziaren lankidetza jorratzen du, Berehalako Jarduera Plan bat garatzeko. Plan honetan ezarritako jarduera-ildoak aztertu ondoren, “eskualdeko bitarteko eragileak eta enpresak azpimarratuko ditugu, eta horiei Aiaraldeko berrikuntza-indizeak hobetzeko behar dituzten tresna eta baliabide guztiak emango dizkiegu”, nabarmendu du Bilbaok.